قیمت روز خودرو
قیمت روز خودرو

سورنتوی جدید خیلی گران

به سراغ سورنتو میرویم خودرویی که برای اولین بار در سال 2002 راهی بازار شد. بر روی این خودرو یک موتور 3.5 لیتری قرار داشت که گیربکس های چهار دنده اتوماتیک و پنج سرعته دستی بر روی آن قابل نصب بودند. در سال 2007 طراحان کیا دستی به سر و روی این SUV سایز متوسط کشیدند و با موتوری پرقدرت تر همچنین چهره ای جدید راهی بازار شد. موتور این خودرو حجم بیشتری پیدا نکرد اما با تغییرات انجام شده قدرت آن از 192 اسب بخار به 262 اسب بخار رسید البته سورنتو دیگر با گیربکس دستی راهی بازار نشد و تنها گیربکس پنج سرعته اتوماتیک بود که وظیفه انتقال قدرت را به عهده داشت.سورنتو نتوانست به دلیل مشکلاتی که در موتور این خودرو وجود داشت در بازار ایران موفق باشد از اینرو بعد از مدت کوتاهی واردات آن متوقف شد و دیگر میرفت تا به خاطره ها سپرده شود اما ناگهان کیا برگ برندهای رو کرد. سورنتوی XM که نسل دوم سورنتو بود و چهرهای جذاب و زیبا داشت این ظاهر خوب را مدیون Peter Schreyer بود. برخلاف نسل قبل سورنتو با موتورهای زیادی عرضه شد که شامل 4/2، 7/2 و 5/3 لیتری بنزینی و 2/2 لیتری دیزل میشدند. کیا در گیربکس هم برای سونتو کم نگذاشت و گیربکس پنج سرعته دستی و پنج و شش سرعته اتوماتیک نیز برای این خودرو در نظر گرفته است اما کسب پنج ستاره کامل از موسسه ایمنی اروپا Euro NCAP نیز موفقیت این خودرو را بیشتر تضمین میکرد که نکرد. این خودرو راهی بازار ایران و با استقبال مردم مواجه شد اما ناآرمی بازار خودرو و بالا رفتن قیمت این خودرو از یک طرف و گران شدن قیمت بنزین از سوی دیگر سورنتو را در بازار دچار سردرگمی کرد. سورنتو شاید میتوانست با ثبات قیمت تبدیل به یکی از پرفروش ترینهای این کلاس باشد چرا که طراحی بیرونی و داخلی زیبا به همراه موتوری پرقدرت و امکانات زیاد همه چیز را برای موفقیت این خودرو فراهم کرده بود اما بالا رفتن قیمت این کره ای تازه وارد کار را برای آن دشوار ساخت.


پایان یکه تازی سانتافه

سانتافه که برای اولین بار در سال 2001 راهی بازار شد و پله های ترقی را خیلی خوب یکی پس از دیگری طی کرد نیز داستان جالبی دارد چرا که در اوایل ورود به بازار کاملاً با آنچه که حال میبینیم متفاوت بود.چهره سانتافه های اولیه شباهت های بسیاری به هیوندای توسان نسل قبل داشت. سانتافه هنگامی وارد بازار ایران شد که دو نسل را پشت سر گذاشته بود و نسل سوم آن به ایران آمد. چهره ای زیبا که با سلیقه هر کسی جور درمی آمد. موتور 2.7 لیتری شش سیلندر که البته کمی ضعیف به نظر میرسید و همین موضوع موجب نارضایتی خیلی از افراد شده بود اما نمیتوان از طراحی و امکانات همچنین سواری نرم این SUV زیبا چشم پوشی کرد.سانتافه توانست همزاد کره ای خود را به راحتی پشت سر گذاشته و سهم بزرگ از بازار را به دست آورد. این خودرو به دلیل سواری نرم و امکانات زیاد همچنین استهلاک کم توانست به خوبی نظر افرادی زیادی را به خود جلب کند این در حالی است که موتور 7/2 لیتری سانتافه تنها 185 اسب بخار قدرت داشت که برای خودرویی با این ابعاد مناسب نیست از اینرو شرکت هیوندای به سراغ عرضه نمونه 5/3 لیتری آن افتاد. این خودرو با موتور جدید و طرح جدید چراغ ها و جلو پنجره راهی بازار شد که مورد توجه هم قرار گرفت هر چند که این قدرت زیاد موجب بالا رفتن مصرف سوخت شده بود اما به هر حال ضعف قدرت این خودرو به خصوص در مسیرهای سراشیبی از بین رفت و موتور جدید با 266 اسب بخار به خوبی این ضعف را از بین برد و افرادی که سانتافه را ضعیف میدانستند حالا دیگر بر این باورند که این خودرو بسیار پرقدرت و پرشتاب است.هیوندای سانتافه همچون سورنتو نتوانسته از پس امتحانات سخت Euro NCAP برآید و تنها چهار ستاره ایمنی را از پنج ستاره دریافت کرده است.


تازه واردکایرون

اما ظاهراً SUV های سایز متوسط بازار ایران محدود شده به کره ایها چرا که سانگ یانگ کایرون نیز به تازگی در این کلاس راهی بازار ایران شده است خودرویی که میتوان آن را یک کره ای، آلمانی دانست. طراحی کره ای با موتور و گیربکس مرسدس بنز آلمان که این خودرو را متفاوت از دیگر همکلاسان ساخته است. کایرون قدمت زیادی ندارد و مدت زمان زیادی از تولد آن در محصولات سانگ یانگ نمیگذرد. این خودرو که طراحی آن شباهت زیادی به محصولات بنز دارد از موتوری 2/3 لیتری شش سیلندر بهره میبرد موتوری که 220 اسب بخار قدرت تولید میکند. کایرون از دو رقیب دیگر قیمت کمتری دارد و امید به آن دارد که بتواند در بازار به موفقیت های زیادی برسد به خصوص اینکه امکانات این کره ای نیز زیاد بوده و قطعاً هر خریداری را راضی نگه میدارد. شاید از خود بپرسید که این خودرو هنوز راهی بازار نشده چرا که در خیابان ها دیده نمیشود چون تعداد محدودی از این خودرو به فروش رسیده است اما به زودی شاهد حضور بیشتر این خودرو در خیابان خواهیم بود. واقعاً باید دید که کایرون با توجه به قدرت و زیربندی خوبی که دارد میتواند موفق شود یا خیر؟ زیربندی این خودرو شباهت زیادی به SUV های ژاپنی دارد و شاسی آن نیز از استحکام زیادی برخوردار است و میتوان برتری آن را نسبت به دو خودروی دیگر در عملکرد بهتر آن در مسیرهای ناهموار دانست.


سه کره ای در بازار ایران

هیوندای سانتافه این روزها قیمتی در حدود 190 میلیون تومان دارد قیمتی که نشأت گرفته از ناآرامی بازار خودرو و موتور 3.5 لیتری آن است. شاید خیلی ها بر این باور باشند که با توجه به تکراری شدن ظاهر این خودرو پرداخت 190 میلیون تومان برای آن کار منطقی نخواهد بود اما نباید فراموش کنیم که این خودرو یکی از موفق ترین های بازار ایران است و توانسته در بازار به خوبی برای خود اسم و رسمی به پا کند. در سوی دیگر اما سورنتویی وجود دارد که با یک تغییر نسل و چهره ای متفاوت و امکاناتی زیاد آماده رقابت با همزاد خود است. همزادی که دیگر قدیمی به نظر میرسد سورنتو اما با قیمتی در حدود 195 میلیون تومان نیز گران به نظر میرسد به خصوص اینکه نسل قبل آن با قیمتی خیلی پایین عرضه میشد هر چند که این دو نسل با یکدیگر قابل مقایسه نیستند البته این قیمت بالا تاثیر زیادی در فروش سورنتو داشته و آن طور که باید نتوانسته موفق باشد. کایرون با قیمتی در حدود 145 میلیون تومان میتواند سهم بیشتری از بازار را در مقایسه با رقبای گران قیمت خود داشته باشد به خصوص اینکه از نظر امکانات نیز در سطح خوبی قرار دارد. البته موفقیت در بازار تنها قیمت مناسب نیست و خدمات پس از فروش نیز تاثیر زیادی در موفقیت یک خودرو خواهد داشت. خدمات پس از فروش کایرون همانند دو خودروی دیگر گسترده نیست و هنوز مشخص نیست که این خدمات دهی در چه سطحی است اما اگر کایرون از خدمات خوبی برخوردار باشد قطعاً با توجه به قیمت کمتر از دیگر رقیبان میتواند موفق تر ظاهر شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

ارسال در تاريخ یک شنبه 6 اسفند 1391برچسب:, توسط کیومرث اسکندری

^^^